| Analyse van grondmonsters op de moestuin | 09.08.2022 |
De analyse zal aangeven hoe zuur de grond is, wat de voedingswaarde is en hoeveel organische stoffen de grond bevat. Het bijbehorende advies zal gaan over de mogelijkheden om de kwaliteit van de grond qua voedingswaarde en structuur te verbeteren. De resultaten van het onderzoek zullen te lezen zijn in een nieuwsbrief aan alle leden; een bespreking volgt op de klusochtend van 8 oktober.
|
|
| Hartstikke gezellig op klusochtend 14 mei | 15.05.2022 |
Een hoge opkomst, hartstikke gezellig, en veel gedaan met z'n allen! Composthopen verplaatst en omgezet, hopen aarde weggekruid, bloemperken geschoffeld en bewaterd .. En kennis gemaakt met enkele nieuwe leden!
|
|
| Hard gewerkt in gezellige sfeer op klusochtend zaterdag 12 maart | 13.03.2022 |
Ideaal weer om samen aan de slag te gaan, en wat een prettige sfeer met zo veel enthousiaste leden! Op de klusochtend van zaterdag 12 maart is er door 19 tuinders hard gewerkt op ons complex.
Drie leden bleven na het klussen bij de daarop volgende bestuursvergadering. Daarbij is onder andere voorgesteld om na de zomervakantie een barbeque te organiseren om het tiende seizoen van onze moestuin te vieren. Aan de orde kwam ook wat nu het kernthema is van onze vereniging. Al gauw kwam naar voren dat dit sinds de oprichting niet veranderd is: de moestuin is nog steeds een sociaal project waarin alle leden in een positieve sfeer naar eigen inzicht op hun tuintje bezig kunnen zijn en gezellig samen werken aan het verzorgen en verfraaien van het complex.
In het fotoalbum staan nog enkele foto's. |
|
| Aandacht voor meer variatie in plantensoorten op ons moestuincomplex | 21.02.2022 |
Daar zal het niet bij blijven. Zodra de temperatuur van de grond het toelaat zullen we ook diverse inheemse kruiden zaaien op braakliggende stukken. Zij passen bij de techniek van permaculuur en zijn van belang voor het kweken van een gezonde en levendige bodem. Daaronder zowel tweejarige als vaste planten, zoals weegbree, wilde cichorei, rode en witte klaver, walstro, glanshaver en pimpernel. Op de komende klusochtenden gaan we daar graag over in gesprek met onze tuinders. Overigens heeft ook de gemeente een visie op biodiversiteit in de buitenruimte laten ontwikkelen. Daarbij gaat het om een gemeentebrede aanpak, zowel voor het groen als voor het water op en rond het Eiland van Dordrecht. Die visie is als 'Groenblauwprogramma' zowel bij de gemeente als hier te downloaden (8,1 Mb) |
|
| Zaterdag 2 oktober klusochtend en openbare bestuursvergadering | 20.09.2021 |
Op zaterdag 2 oktober tijdens de laatste klusochtend beginnen we met de voorbereidingen voor het komende, al weer 10e seizoen! Laat de tuin er dan fraai uitzien, onder andere door de wildgroei naast de schuur, langs de sloot en langs het hek weg te halen. De klusochtend start om 9.30 uur en duurt tot 12.30 uur. Tijdens het werk wisselen we ervaringen van de tuinders uit: wat ging goed, wat kan beter, en hoe doen we dat? Aansluitend hebben we een bestuursvergadering waarbij alle tuinders welkom zijn, zich kunnen mengen in de discussies over de tuin en zelf suggesties kunnen aandragen. |
|
| Zaterdag 10 juli klusochtend, vanaf 9u30 | 03.07.2021 |
Zaterdag 10 juli kunnen we samen weer het onkruid op de paden verwijderen en de gleuven vullen met zand. Het zou mooi zijn als een ander groepje de overbodig geworden zwarte dekzeilen ontdoet van de kluiten aarde. Weer anderen kunnen zich verdienstelijk maken met het opruimen van de schuur. We beginnen om 9u30 en stoppen om 12u30. Dan is er een open bestuursvergadering, waarbij alle leden van harte welkom zijn om mee te praten over het wel en wee van de tuin. |
|
| Suggesties gevraagd voor investeringen in de tuin | 20.01.2021 |
De komende tijd kunnen tuinders voorstellen doen voor investeringen in de tuin. Op de klusochtend van 12 september is dat al aangekondigd, nu wil het bestuur hier daadwerkelijk mee aan de slag. Enkele tuinders kwamen met het idee om verlichting in de schuur aan te brengen, met voeding door een zonnepaneeltje. Anderen hadden het over meer gereedschap en aanschaf van compost en houtsnippers. Weer anderen onderzochten de mogeliojheid om de naaktslakkenplaag tegen te gaan door de inzet van aaltjes. Op deze website kun je lezen hoe het werkt , de ingediende voorstellen bekijken, en ook zelf een idee lanceren. |
|
| Een feestelijke sfeer op de drukbezochte klusochtend van 12 september | 14.09.2020 |
Heerlijk weer, 22 enthousiaste tuinders,
volop werk, en tenslotte een prachtig resultaat!
Meer foto's in het fotoalbum . |
|
| Buitenkansje: houtsnippers | 14.09.2020 |
Een hoveniersbedrijf verwijderde oude takken uit de bomen in ons deel van het Sterrenburgpark en versnipperde ze. De tuinlieden waren graag bereid om het resultaat van hun klus op ons terrein te storten. Zo kwamen we geheel onverwacht aan een bergje van 3 m3 houtsnippers. Niet genoeg voor alle paden, maar daar zoeken we nog een oplossing voor.
|
|
| Record opkomst op Algemene Leden Vergadering 9 september 2020 | 14.09.2020 |
Na een inspirerend verhaal van Guido Wieringa over verbetering en voeding van de grond, werkten we in rap tempo de agenda af.
Tot slot is aan de tuinders gevraagd om suggesties voor investeringen in ons moestuincomplex; op deze website zullen we daarvoor een rubriek met bijpasssend formulier opnemen.
|
|
| Wat een plezier samen op de klusochtend, ondanks de regen | 05.07.2020 |
Het resultaat is er dan ook naar: de paden bijna helemaal vrij van gras en onkruid, net als de terrassen. Bovendien is de enorme wildgroei van wilde bramen bij de ingang fors aangepakt. Uiteraard af en toe een gezellig onderonsje bij de koffie: ook dat hoort bij onze klusochtenden. Voor wie er niet bij was: maken jullie het karwei af met de nieuwe schrapers in de schuur?
Meer foto's kun je vinden in ons fotoalbum . |
|
| Klusochtend zaterdag 4 juli, 9u30 - 12u30 | 14.06.2020 |
We beginnen om 9u30 en gaan met koffiepauzes door tot 12u30. Uiteraard houden we de nodige afstand van minstens 1,5 meter van elkaar bij het werk. Vanwege het coronavirus organiseren we dit keer geen gezamenlijke lunch na afloop. Wel jammer natuurlijk, maar bij zo'n lunch is het moeilijk om steeds op afstand te blijven. Dit seizoen hebben we al 8 nieuwe leden ingeschreven; zij zijn alle acht al voortvarend aan de slag gegaan, en dat zie je meteen op ons complex.
|
|
| RTV Dordrecht op de tuin | 07.05.2020 |
Dezelfde avond stond hun nieuwsflits op de lokale zender; deze uitzending zal nog enkele keren herhaald worden. Tegelijkertijd is het item op het YouTube-kanaal van onze lokale zender te zien: https://www.youtube.com/watch?v=nwj9rqcQ3yo
Het nieuwsitem is ook terug te vinden op de website van RTV-Dordrecht
|
|
| Help mee om besmetting en verspreiding Coronavirus te voorkomen | 23.03.2020 |
En verder:
|
|
| Pompinstallatie in bedrijf! | 28.08.2019 |
Na twee avonden graaf- en installatiewerk is de pomp nu gebruiksklaar voor alle tuinders.
De tuinders bij een tappunt lopen ook naar de pompinstallatie, sluiten de hendel links (dwarse richting) en openen de leiding naar het tappunt met de hendel rechts in vertikale positie. Door de zwengel heen en weer te bewegen zal het water uit de sloot worden opgepompt en naar de kuip bij het tappunt stromen. Klik maar op de kleine afbeeldingen voor een tekening op groter formaat. Succes!
|
|
| De brugmantia: wat mooi! | 25.07.2019 |
Wil je meer weten over die bijzondere plant? Vraag er naar bij Dion! |
|
| Aanleg pompinstallatie begonnen | 25.07.2019 |
Het is de bedoeling om hierop het nodige leidingwerk te installeren en de pompen daarmee te laten werken. Dat zal binnenkort gebeuren. Pas daarna komen de stellages voor de tappunten aan de beurt, inclusief de leidingen op de stellages. Voor er ook water uit de tappunten zal stromen moeten we gleuven graven van de pompen naar de tappunten; om dat te organiseren beleggen we nog een bijeenkomst met zo veel mogelijk tuinders die mee willen helpen met het graafwerk. Op die bijeenkomst geven we ook uitleg over de werking van de pompen. De bijeenkomst is in augustus gepland; de uitnodigingen komen via een nieuwsbrief. |
|
| Kort verslag Algemene Ledenvergadering 22 mei 2019 | 23.05.2019 |
Een goede gok: de Algemene Ledenvergadering buiten, op onze moestuin. Prima weer voor zo'n bespreking! Ook een mooie gelegenheid om kennis te maken met de nieuwe leden. Een vooruitblik op 2019 en 2020: - De vereniging heeft dringend nieuwe leden nodig; daarvoor zoeken we bij allerlei activiteiten actief de publiciteit op. - De aanleg van de pompinstallatie is een project dat we gezamenlijk uitvoeren. Na het opstellen van een planning van alle onderdelen van het werk, nodigt het bestuur de leden op om zich per onderdeel aan te melden om mee te werken. Het bestuur stuurt aan op oplevering tegen het eind van juli. De voorzitter bedankt Klaas Neef voor al zijn werk bij het ontwerpen en calculeren van de installatie. - Arie van Zanten en Olivier zijn volgens de statuten afgetreden en hebben zich voor een jaar verkiesbaar gesteld, in de hoop op verjonging van het bestuur. Zij zijn door de leden herkozen, in afwachting van nieuwe bestuursleden. - Voor de ALV 2020 vormen Dion Mouwen en Paulien Strengholt de kascommissie. - Het bestuur onderzoekt met Reinier Scholsberg de mogelijkheid om naambordjes te laten maken voor de tuinders. - Het organiseren van de koffie en lunch op de klusochtenden is een veel te zware taak voor Henny Groenewoudt alleeen; Jacqueline Bos en Thea Trompper zullen haar daarbij zo mogelijk gaan helpen; ook Marina Nikitina heeft haar hulp aangeboden. - Nog voor de schemering ontfermden verschillende tuinders zich over de bloembakken en plaatsten daarin een stokje met hun naam er op; zij zullen hun bak dit seizoen onderhouden. Hiermee sloot de voorzitter de vergadering.
|
|
| Wat een prachtig resultaat op de klusochtend 23 maart 2019 | 26.03.2019 |
De moestuin is zienderogen opgeknapt door het harde
Over enige tijd zal ons complex daardoor opgefleurd worden door wilde bloemen her en der. En natuurlijk door de eigen groenten, fruitstruiken en bloemen van de tuinders.Het seizoen kan nu dus echt beginnen! Een resultaat om werkelijk trots op te zijn! Allemaal dank! ![]() Kijk eens in het foto-album op onze website voor meerdere foto's. ![]() Traditioneel werd deze gezellige klusochtend afgesloten met een gezamenlijke lunch, weer uitstekend verzorgd door Henny. Die lunch was ook een mooie gelegenheid om kennis te maken met onze nieuwe leden, 6 in totaal, gerekend vanaf de laatste klusochtend vorig seizoen.
![]()
Voor de agenda: De volgende klusochtend is op zaterdag 18 mei, gevolgd door de Algemene Ledenvergadering van woensdag 22 mei 2019.
|
|
| Voor de agenda: klusochtenden en Algemene Ledenvergadering | 28.01.2019 |
Rekening houdend met de schoolvakanties heeft het bestuur voor dit tuinseizoen een aantal data vastgelegd. De Algemene Ledenvergadering zal dit jaar gehouden worden op onze tuin; in het late voorjaar is er kans op mooi weer. Het bestuur heeft dan ook gekozen voor woensdag 22 mei, aanvang 19.30 uur.
|
|
| Hard gewerkt op natte klusdag 25 augustus 2018 | 27.08.2018 |
Een tiental hardwerkende tuinders, af en toe een bui en een mooi resultaat! De wilde braamstruiken bij het hek zijn gekortwiekt, het onkruid rond appelboompjes en fruitstruiken is weggehaald en weer heel wat slakken zijn opgeruimd.
Vooral de bestrijding van de oprukkende wilde braamstruiken was een hele opgave, maar met stug doorwerken is dat toch heel goed gelukt. Eigenlijk zouden we dat het hele jaar door moeten bijhouden - een mooi karwei voor de tuinders die niet vaak meedoen met de klusdagen. Door de nattigheid in de grond was het vrij gemakkelijk om de fruitstruiken en appelboompjes te bevrijden van het tierende onkruid - en ook die klus is voortvarend opgepakt.
Het weghalen van dekzeilen is uitgesteld tot de volgende klusdag, op zaterdag 6 oktober.
|
|
| Boomstronken in plakken gezaagd | 23.08.2018 |
Vrijdag 17 augustus hebben medewerkers van AllGroen in opdracht van Stadsbeheer de drie kolossale boomstronken bij het hek van ons moestuincomplex met groot enthousiasme in stukken gezaagd en op ons terrein gedeponeerd.Hoewel wij dachten dat gehalveerde plakken voor ons hanteerbaar zouden zijn en als zitje zouden kunnen fungeren her en der op de tuin, bleek bij de eerste proef al dat zo'n stuk toch nog veel te zwaar was. ![]() De paden waren overigens veel te smal voor de grote grijper, dus ook om die reden hebben we afgezien van ons aanvankelijke idee. Volgens ons plan B liggen de stukken nu keurig naast elkaar langs het hek, waar zij de oprukkende wilde braamstruiken voor een deel zullen tegenhouden. Eén groot stuk is op ons verzoek als ornament binnen de omheining bij de ingang neergelegd.Kortom, wij zijn blij met deze actie die voorkomen heeft dat er een hangplek voor jongeren zou ontstaan. |
|
| Klussen op zaterdag 25 augustus | 16.08.2018 |
Wat gaan we dan doen? Onze jonge appelboompjes langs de sloot en bij de schuur doen het geweldig! Nu is het tijd om ze te bevrijden van het onkruid rond de stammetjes. Dat geldt ook voor de bessenstruiken op de ongebruikte tuintjes.
Doe jij op de klusochtend mee, van 9.30 - 12.30 uur? En schuif je daarna aan bij de gezamenlijke lunch? |
|
| Uitsluitend Escar-go van ECOstyle gebruiken tegen slakken | 07.06.2018 |
De korrels zijn o.a. bij Vreeken te koop, in een verpakking van 200 gram, 500 gram en 1000 gram, voor resp. 5,95 euro, 9,95 euro en 13,95 euro. Bij Hornbach in Alblasserdam zijn ze nog iets goedkoper. Met de kleinste verpakking kun je dus je tuintje van 10m2 vijf tot acht keer behandelen. Een tip van de fabrikant: strooi zuinig en regelmatig tussen de planten, niet in hoopjes. Als de korrels opgegeten zijn herhaal je de strooibeurt als er nog slakken zijn. Meer informatie van de fabrikant ECOstyle SlakkenpraatSlakken worden 's avonds en bij vochtig weer actief; de meeste tijd leven zij in een schuilplaats onder het oppervlak of tussen de beplanting. Ruim daarom alle objecten (stenen, plastic zakken, grote bladeren etc.) op, en verwijder onkruid en graspollen in en rondom je tuin. Slakken vermeerderen zich in het voorjaar en in het najaar; hoe beter we de slakken nu bestrijden, des te minder zullen zij zich in het najaar voortplanten om vervolgens een plaag te veroorzaken in het komende seizoen. En tenslotte: de bestrijding is alleen effectief als alle tuinders hier aan meewerken door hun tuintje en de ruimte er om heen zo kaal mogelijk te houden. Geen overtollig onkruid en gras, geen extra schuilplaatsen voor de slakken. |
|
| Toegang tijdelijk afgesloten na blikseminslag | 28.05.2018 |
Oude populier bij het toegangshek wordt gerooid na blikseminslag Woensdag 30 mei zal de door bliksem getroffen boom gerooid worden in opdracht van de gemeentelijke dienst Stadsbeheer omdat zo'n zware beschadiging van een oude populier tot gevolg kan hebben dat de boom op een later tijdstip knapt. het bestuur
|
|
| Wat een leuke klusochtend op 14 april | 15.04.2018 |
De bloembakken zijn geplaatst en met aarde gevuld; nog even wachten op iets hogere temperaturen voor we de bakken inzaaien en beplanten.
Tussendoor zijn ook enkele afgedekte tuintjes ontdaan van hun dekzeil, is de grond daar losgewoeld en is door kinderhanden een variëteit aan groenbemester gestrooid.
Andere tuinders hebben de fruitboompjes en bessenstruiken vrij gemaakt van het tierende onkruid.
Bij elkaar is de tuin flink opgeknapt en ziet die er weer heel wat verzorgder uit. Dat allemaal in een heel gezellige sfeer, met een heerlijke lunch als besluit. Dank allemaal!
|
|
| Beknopt verslag van ALV 15 maart 2018 | 29.03.2018 |
| Na een boeiende presentatie over duurzaam tuinieren in het Voedselbos hebben de aanwezigen het verslag van de vorige ledenvergadering, het jaarverslag en het financieel jaarverslag goedgekeurd. En verder:
|
|
| Uitnodiging voor de Algemene Ledenvergadering donderdag 15 maart 2018, 19u30 in de Open Hof | 28.02.2018 |
Daarna werken we de agenda van de Algemene Ledenvergadering af.
|
|
| Zaterdag 21 oktober: Nieuwe kans om onkruid en slakken te ruimen | 17.10.2017 |
Op zaterdag 21 oktober gaan we opnieuw proberen samen zo veel mogelijk gras, onkruid, opschietende boompjes en slakken van de tuin weg te halen. Laatste klusochtend dit jaar: zaterdag 21 oktober, weer vanaf 10.00 uur, met koffie en lunch. |
|
| Gras en slakken ruimen op zaterdag 16 september | 06.09.2017 |
Waarschijnlijk kunnen we daarmee een deel van de overlast van slakken volgend jaar voorkomen. Of in ieder geval verminderen. |
|
| Een goede opkomst, mooi resultaat en lekker weer op de klusdag | 13.03.2017 |
De dekzeilen zijn weer gefatsoeneerd, de paden vrijwel vrij van onkruid: een mooi resultaat van de klusdag van zaterdag 11 maart. Bovenal weer gezellig samen aan het werk geweest en een heerlijke lunch genoten, in een prima sfeer.
Algemene ledenvergadering
|
|
| Wat een gezellig drukke klusdag! | 21.09.2016 |
Uitstekend weer, een geweldige opkomst en een bijzonder hartelijke sfeer: wat een leuke klusdag afgelopen zaterdag, 17 september!
|
|
| Tuinen beschikbaar! | 07.04.2016 |
Eerst kennismaken? Schrijf dan naar het bestuur voor een afspraak op het tuincomplex. Lees verder |
|
| Wat een enthousiasme op de klusdag 12 maart | 13.03.2016 |
Zoveel
Die klus is voor meer dan de helft geklaard. Nu nog kijken of we nieuwe tegels kunnen bemachtigen en dan kunnen we het zware werk één van de volgende keren afronden. Ondertussen is een strook bij de sloot bedekt met onkruidwerend doek; datzelfde gebeurde bij de leegstaande tuinen. Met koffie tusendoor en een smakelijke lunch bij afloop zijn we toch weer een heel eind opgeschoten bij het inrichten van ons moestuincomplex. Daarvoor dank aan alle deelnemers!
|
|
| Gezelligheid troef op nieuwjaarsborrel | 22.02.2016 |
Op de ledenvergadering donderdag 21 april wil het bestuur met voorstellen komen waarin we de ideeën verder uitwerken.
|
|
| Terugblik op de klusdag van 26 september | 21.11.2015 |
Het bestuur vindt dat dit anders moet, maar hoe? Net als bij andere verenigingen boetes invoeren? Met als nadeel de rompslomp en het idee van afkopen van datgene waarvoor je met elkaar een vereniging hebt. Of het lidmaatschap opzeggen bij de leden die niet het minimum aantal keren komen opdagen? Betrokkenheid Het bestuur wil graag de meningen en suggesties van de leden horen, allereerst bij de nieuwjaarsborrel op 14 januari. Bij die gelegenheid wil het bestuur ook het idee bespreken om commissies te vormen, o.a. voor het toezicht op de tuinen, voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen, voor het organiseren van de klusdagen en voor bijv. het opzetten van eigen evenementen. De commissieleden fungeren daarbij als spil tussen bestuur en leden. Lees verder |
|
| Volop gezelligheid tijdens het klussen | 28.09.2015 |
Vooral Trudie had zich in de voorbereidende fase erg ingespannen: in de pauzes tijdens het klussen was er koffie met koek, keuze uit twee heerlijke soepen (van eigen tuin!) en nog tal van andere lekkere hapjes. Of beter: tussen de hapjes door is er ook hard gewerkt. Bij de schuur is een nieuw tegelplateau gelegd, op een groot deel van de paden is het onkruid tussen de tegels verwijderd en een ander ploegje heeft de fruitstruikjes bij de sloot bevrijd van onkruid. Met meer mensen had er natuurlijk nog meer kunnen gebeuren. Wellicht grijpen de wegblijvers hun kans om nog meer onkruid tussen de tegels te wieden. In het fotoalbum staan nog meer plaatjes.
|
|
| Onkruid weg en fruitstruiken geplant | 15.06.2015 |
De dag daarna zijn 30 fruitstruikjes van uiteenlopende soort op de strook langs de sloot geplant, zodat de buren een vriendelijker uitzicht zullen hebben op ons tuincomplex.
Kort daarop kwamen enkele tuinders de zandvlakte bij de schuur omspitten om die bij een volgende gelegenheid te betegelen. In het fotoalbum staan nog wat foto's. |
|
| Drainage aangelegd | 02.04.2015 |
|
|
| Lekker samen klussen | 03.11.2014 |
|
|
| « Vorige pagina | 11-50 van de 75 | Volgende pagina » |
Op de klusochtend van zaterdag 27 augustus nemen de tuinders grondmonsters op hun eigen tuintje om meer te weten te komen over de kwaliteit van de grond. Het bestuur mengt alle grondmonsters en stuurt een deel er van naar een laboratorium. 
Een deel van het brede middenpad is opnieuw betegeld, boomstronken op de open plek naast de schuur zijn verwijderd en de wildgroei aan spontaan opgekomen boompjes en struiken langs de sloot en langs het hek is teruggeknipt.
De enkele nieuwe leden hadden ook gelegenheid om in de koffiepauze en na afloop kennis te maken met de anderen. 
Bij biologisch tuinieren hoort ook aandacht voor een grote verscheidenheid aan planten en insecten. Afgelopen seizoen zijn we hier al mee begonnen, onder andere door het planten van drie kornoeljeboompjes die al in februari bloeien en dan al bijen aantrekken. Ook hebben we honingbesboompjes en vlierbesstruiken gepoot en her en der smeerwortel neergezet.




Een hoveniersbedrijf verwijderde oude takken uit de bomen in ons deel van het Sterrenburgpark en versnipperde ze. De tuinlieden waren graag bereid om het resultaat van hun klus op ons terrein te storten. Zo kwamen we geheel onverwacht aan een bergje van 3 m3 houtsnippers. Niet genoeg voor alle paden, maar daar zoeken we nog een oplossing voor.
Maar liefst 27 tuinders kwamen op de ledenvergadering! Een record!
Na goedkeuring van de verslagen is Henny Groenewoudt met een hartelijk dank voor haar 7-jarige penningmeesterschap uitgeluid als bestuurslid; Asha T. Pagu is als nieuw lid benoemd in het bestuur en Ank van Bokhoven is nu ook officieel bestuurslid.
Vaak wat gedruppel, en soms een echte regenbui. Maar wat een plezier om
met zo'n grote groep enthousiastelingen samen aan de slag te gaan.


Na lange tijd nu weer een gezamenlijke klusochtend op de tuin. Dat is wel nodig ook, gezien al het onkruid op de paden. Bovendien een mooie gelegenheid om kennis te maken met onze nieuwe leden.
Natuurlijk zijn ook heel veel andere tuinders al druk bezig geweest. Ten slotte vieren ook vijf pasgeboren meerkoetjes in de sloot naast de tuin het voorjaar.
Donderdag 7 mei kwam RTV Dordrecht op de tuin om te kijken hoe het nu gaat in deze bijzondere tijd, waarin mensen een leuke en inspirerende bezigheid zoeken.


Een parel op de tuin: de brugmantia die Dion een tijdje geleden in de plantenbak bij de schuur geplant heeft staat nu uitbundig te bloeien.
De stellages voor de twee pompen bij de sloot staan als een huis. Hoe is de verdere planning?

werken van vele tuinders op de klusochtend van 23 maart.
Over enige tijd zal ons complex daardoor opgefleurd worden door wilde bloemen her en der. En natuurlijk door de eigen groenten, fruitstruiken en bloemen van de tuinders.

Die lunch was ook een mooie gelegenheid om kennis te maken met onze nieuwe leden, 6 in totaal, gerekend vanaf de laatste klusochtend vorig seizoen.







Vrijdag 17 augustus hebben medewerkers van AllGroen in opdracht van Stadsbeheer de drie kolossale boomstronken bij het hek van ons moestuincomplex met groot enthousiasme in stukken gezaagd en op ons terrein gedeponeerd.
Eén groot stuk is op ons verzoek als ornament binnen de omheining bij de ingang neergelegd.
Update dinsdag 29 mei:
In afwachting van de verdere maatregelen is het pad naar de tuin door Stadsbeheer afgesloten - dus even niet tuinieren.
Een mooie dag, droog, niet te warm, en allemaal enthousiaste tuinders! 





Terwijl velen hopelijk een fijne vakantie hadden is het gras op de tuin hoog opgeschoten. Slakken vinden daar een schuilplaats in. En blijken zich nu te vermeerderen. Alle reden dus om het onkruid en gras op te ruimen, en meteen zo veel mogelijk slakken te vangen.

De tuin ziet er nu veel beter uit en alle 23 tuinders hebben er zichtbaar van genoten. Dat blijkt ook wel duidelijk uit de foto's die nu in het



enthousiasme en wat een mooi weer op de klusdag van zaterdag 12 maart! Vroeg in de morgen was het nog best fris, maar met het opkomen van de zon steeg ook het enthousiasme bij de vele deelnemers.
Dankzij de medewerking van onze buurman daags tevoren kon het zand voor het tegelpad op ons eigen terrein gestort worden. Zo konden we starten met de laatste grote klus: het uitgraven van het pad bij het hek, het storten van zand en het leggen van de tegels.
Vele aanwezigen hebben de nieuwjaarsborrel van 14 januari als uitermate gezellig ervaren. Voor het bestuur waren de aangedragen ideeën ook erg nuttig. Daarbij ging het vooral om het organiseren van wat meer samenhang, zodat de tuinders elkaar wat vaker kunnen ontmoeten bij een praatje op de tuin, of bij een activiteit.
Een geslaagde klusdag met goed weer, met als nieuw element de zeer gewaardeerde gezelligheid en de hapjes en drankjes. Prima geregeld allemaal. Maar ook: weer vrijwel dezelfde groep van ca. 15 tuinders die meestal komen. En pakweg 40 tuinders die zelden of nooit actief deelnemen aan de klusdagen.
Prachtig weer, niet te warm, de hele dag droog. En volop gezelligheid bij het klussen op zaterdag 26 september. Alleen jammer dat er ook nu weer slechts een klein deel van de leden is komen opdagen. Dat is nogal ontmoedigend voor degenen die zich wel inzetten.






Nadat het Buurt Service Team op vrijdag 12 juni vrijwel al het onkruid op de tuin had weggemaaid, was het tijd om de fruitstruiken langs de slootkant te planten. 




Op vrijdag 27 februari zijn de geulen gegraven voor de drainagebuizen en zijn die buizen gelegd. De dag daarop konden de tuinders het karwei afmaken door de geulen vol te storten met zand. De opkomst op die klusdag viel tegen; nu kwam weer de vaste kern opdagen.
Wat een mooi weer en wat veel tuinders op de klusdag van 1 november! We telden er 35!