Hard gewerkt op natte klusdag 25 augustus 2018

Een tiental hardwerkende tuinders, af en toe een bui en een mooi resultaat!

De wilde braamstruiken bij het hek zijn gekortwiekt, het onkruid rond appelboompjes en fruitstruiken is weggehaald en weer heel wat slakken zijn opgeruimd.

Vooral de bestrijding van de oprukkende wilde braamstruiken was een hele opgave, maar met stug doorwerken is dat toch heel goed gelukt. Eigenlijk zouden we dat het hele jaar door moeten bijhouden - een mooi karwei voor de tuinders die niet vaak meedoen met de klusdagen.
 

Door de nattigheid in de grond was het vrij gemakkelijk om de fruitstruiken en appelboompjes te bevrijden van het tierende onkruid - en ook die klus is voortvarend opgepakt.
Tenslotte heeft een ploegje tuinders ook weer heel wat slakken in de tuin opgeruimd; dat zal de komende tijd vaker moeten gebeuren omdat de slakken zich de komende periode zullen vermenigvuldigen.

 

Het weghalen van dekzeilen is uitgesteld tot de volgende klusdag, op zaterdag 6 oktober.

 

 

Lees verder
Boomstronken in plakken gezaagd
Vrijdag 17 augustus hebben medewerkers van AllGroen in opdracht van Stadsbeheer de drie kolossale boomstronken bij het hek van ons moestuincomplex met groot enthousiasme in stukken gezaagd en op ons terrein gedeponeerd.
Hoewel wij dachten dat gehalveerde plakken voor ons hanteerbaar zouden zijn en als zitje zouden kunnen fungeren her en der op de tuin, bleek bij de eerste proef al dat zo'n stuk toch nog veel te zwaar was.

De paden waren overigens veel te smal voor de grote grijper, dus ook om die reden hebben we afgezien van ons aanvankelijke idee.
Volgens ons plan B liggen de stukken nu keurig naast elkaar langs het hek, waar zij de oprukkende wilde braamstruiken voor een deel zullen tegenhouden.
Eén groot stuk is op ons verzoek als ornament binnen de omheining bij de ingang neergelegd.

Kortom, wij zijn blij met deze actie die voorkomen heeft dat er een hangplek voor jongeren zou ontstaan.
Klussen op zaterdag 25 augustus

Wat gaan we dan doen? Onze jonge appelboompjes langs de sloot en bij de schuur doen het geweldig! Nu is het tijd om ze te bevrijden van het onkruid rond de stammetjes. Dat geldt ook voor de bessenstruiken op de ongebruikte tuintjes. 

Nog een klusje: de wilde braamstruiken naast het hek rukken weer op, zodat je gemakkelijk blijft haken achter de uitlopers. Met een snoeischaar, een heggenschaar en een spitvork kunnen we ze verwijderen. Neem je zelf handschoenen en een snoeischaar mee?

Een derde groepje tuinders kan zich ontfermen over de afgedekte tuintjes. Op enkele is het onkruid onder het dekzeil verdwenen; reden om ze weer wat lucht te geven.

Doe jij op de klusochtend mee, van 9.30 - 12.30 uur? En schuif je daarna aan bij de gezamenlijke lunch? 
Gezellig, we rekenen op je op zaterdag 25 augustus !

Uitsluitend Escar-go van ECOstyle gebruiken tegen slakken

Bij de chemische bestrijding van naaktslakken is op onze biologische moestuin uitsluitend het gebruik van de slakkenkorrels Escar-go van ECOstyle toegestaan. En dan uiteraard alleen in de voorgeschreven dosering van 2,5 gram per m2, of 5 gram per m2 bij een zware aantasting.

De korrels zijn o.a. bij Vreeken te koop, in een verpakking van 200 gram, 500 gram en 1000 gram, voor resp. 5,95 euro, 9,95 euro en 13,95 euro. Bij Hornbach in Alblasserdam zijn ze nog iets goedkoper.

Met de kleinste verpakking kun je dus je tuintje van 10m2 vijf tot acht keer behandelen.

Een tip van de fabrikant: strooi zuinig en regelmatig tussen de planten, niet in hoopjes. Als de korrels opgegeten zijn herhaal je de strooibeurt als er nog slakken zijn.

Meer informatie van de fabrikant ECOstyle

Slakkenpraat

Slakken worden 's avonds en bij vochtig weer actief; de meeste tijd leven zij in een schuilplaats onder het oppervlak of tussen de beplanting. Ruim daarom alle objecten (stenen, plastic zakken, grote bladeren etc.) op, en verwijder onkruid en graspollen in en rondom je tuin.
Een andere tip: geef de planten zo nodig alleen in de ochtend water. Doe je dit in de avond, dan activeer je de slakken.

Slakken vermeerderen zich in het voorjaar en in het najaar; hoe beter we de slakken nu bestrijden, des te minder zullen zij zich in het najaar voortplanten om vervolgens een plaag te veroorzaken in het komende seizoen.

En tenslotte: de bestrijding is alleen effectief als alle tuinders hier aan meewerken door hun tuintje en de ruimte er om heen zo kaal mogelijk te houden. Geen overtollig onkruid en gras, geen extra schuilplaatsen voor de slakken.


Toegang tijdelijk afgesloten na blikseminslag

Update dinsdag 29 mei:

Oude populier bij het toegangshek wordt gerooid na blikseminslag

Woensdag 30 mei zal de door bliksem getroffen boom gerooid worden in opdracht van de gemeentelijke dienst Stadsbeheer omdat zo'n zware beschadiging van een oude populier tot gevolg kan hebben dat de boom op een later tijdstip knapt.

Blikseminslag
Zondagmiddag 27 mei is een boom bij het hek van de tuin getroffen door de bliksem. Daar hebben we Stadsbeheer voor benaderd en die heeft de situatie bekeken en het pad afgesloten.
Wij zagen zondag al dat een zware zijtak beschadigd is, en kennelijk lopen voorbijgangers volgens de opzichter van Stadsbeheer daardoor een risico.


In afwachting van de verdere maatregelen is het pad naar de tuin door Stadsbeheer afgesloten -  dus even niet tuinieren.

Na woensdag is de tuin weer toegankelijk, zodat we op zaterdag 2 juni de klusochtend kunnen organiseren.

het bestuur


 

Wat een leuke klusochtend op 14 april

Een mooie dag, droog, niet te warm, en allemaal enthousiaste tuinders!

De bloembakken zijn geplaatst en met aarde gevuld; nog even wachten op iets hogere temperaturen voor we de bakken inzaaien en beplanten.

 

 

Tussendoor zijn ook enkele afgedekte tuintjes ontdaan van hun dekzeil, is de grond daar losgewoeld en is door kinderhanden een variëteit aan groenbemester gestrooid.

 

Andere tuinders hebben de fruitboompjes en bessenstruiken vrij gemaakt van het tierende onkruid.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij elkaar is de tuin flink opgeknapt en ziet die er weer heel wat verzorgder uit. Dat allemaal in een heel gezellige sfeer, met een heerlijke lunch als besluit. Dank allemaal!

 


Beknopt verslag van ALV 15 maart 2018
Na een boeiende presentatie over duurzaam tuinieren in het Voedselbos hebben de aanwezigen het verslag van de vorige ledenvergadering, het jaarverslag en het financieel jaarverslag goedgekeurd.

En verder:
  • De jaarlijkse bijdrage voor het volgende seizoen is gehandhaafd op 25 euro per jaar.
  • Frietzen van Egmond heeft zich aangemeld voor de kascontrolecommissie.
  • Er was geen aanmelding voor de vacature in het bestuur, als opvolgster van (en met dank aan) Trudie van Wattum.
  • Op de zaterdagen 14 april, 2 juni, 25 augustus en 6 oktober zijn de klusochtenden gepland. Brorda Eekma en Frietzen van Egmond zullen Henny Groenewoudt om de beurt helpen bij de voorbereidingen van de gezamenlijke lunches.
  • Voor de werving van nieuwe leden is aan de tuinders gevraagd om de flyer van de vereniging te downloaden, af te drukken en op in het oog lopende plekken op te hangen.
  • Een aantal bloembakken zal gevuld worden met plantjes van puntpaprika's en kruidenplanten voor algemeen gebruik.
  • Het slot van het hek hapert bij tijd en wijle. Of het gaat om een defect of om vervuiling is nog niet duidelijk. Het bestuur zoekt naar een oplossing.
  • Oproep aan alle tuinders: maak het gereedschap na gebruik even schoon voor je het terug zet.

Uitnodiging voor de Algemene Ledenvergadering donderdag 15 maart 2018, 19u30 in de Open Hof


Alle leden zijn van harte welkom op de Algemene Ledenvergadering op donderdag 15 maart in de Open Hof aan de Herschelstraat; start 19.30 uur
We beginnen met een presentatie van één van de organisatoren van het Voedselbos in Dordrecht; meer informatie hierover is te vinden op de website http://www.stichtingbuitenzinnig.nl/wat-doen-wij/

Daarna werken we de agenda van de Algemene Ledenvergadering af.

  1. Opening en vaststelling agenda.

  2. Vaststelling verslag vorige ledenvergadering 13 april 2017. ( download pdf)

  3. Vaststelling jaarverslag( download pdf )

  4. Vaststelling financieel verslag en hoogte eigen bijdrage voor seizoen 2019 – 2020. ( download pdf)
    Het bestuur stelt voor de jaarlijkse bijdrage te handhaven op € 25.-

  5. Ledenwerving, o.a. door inzet sociale media. De vereniging heeft dringend nieuwe leden nodig. Wie wil zich daar samen met het bestuur voor inzetten?

  6. Aanscherping wet op de privacy: welke gegevens van de leden slaan we op en wie heeft daar inzage in? Toelichting: Volgens de nieuwe privacyregels moet elke organisatie duidelijkheid geven over de opslag van persoonlijke gegevens en wat daar mee gebeurt. Onder de persoonlijke gegevens vallen ook de mailadressen en telefoonnummers van de leden.

     
    • De Rijke Sterrentuin verzamelt bij de inschrijving de naam, het mailadres, het adres en het telefoonnummer van de leden en houdt deze actueel in een ledenbestand. Dit bestand wordt bijgehouden door de secretaris, en periodiek doorgestuurd naar de overige bestuursleden.

    • De gegevens worden gebruikt voor de correspondentie met de leden, en voor de verzending van de nieuwsbrieven.

    • Voor dit laatste wordt gebruik gemaakt van de digitale diensten van YMLP.com, dat volgens het eigen privacyreglement geen gegevens doorspeelt of verkoopt aan derden. Alleen de secretaris en de penningmeester van onze vereniging hebben toegang tot deze database.

    • De penningmeester heeft door middel van de stortingen van de jaarlijkse bijdrage zicht op de rekeningnummers van de leden, maar houdt daar geen bestand van bij en deelt deze gegevens niet.

    • De bestuursleden delen de genoemde gegevens uit de ledenlijst niet met andere leden, de gemeente of andere organisaties.

    • De correspondentie met de leden wordt door het bestuur niet met anderen dan met de betreffende correspondent gedeeld.

    • En tenslotte houdt het bestuur geen gegevens bij van leden die zich bij een initiatief van een lid aansluiten – hier gaat het bijvoorbeeld om de oprichting van de WhatsApp-groep door één van de leden. Of om de Facebook-pagina die ooit door een lid gestart is.
       
  7. Vooruitblik 2018 en 2019, waaronder 

     
    • Benoeming nieuw bestuurslid vanwege het vertrek van Trudie van Wattum; wie stelt zich bij het bestuur kandidaat? Toelichting: Trudie verhuist naar een nieuwe woning buiten de wijk en vertrekt om die reden als lid en bestuurslid. Met dank voor haar vele inspanningen en voor de zorg bij de feestelijke lunches op de klusdagen zijn we nu op zoek naar een opvolger. Wie stelt zich kandidaat?

    • Arie van Zanten en Olivier Vrooland treden aan het eind van dit jaar volgens het rooster af  (download pdf) en stellen zich opnieuw verkiesbaar - ook andere leden kunnen zich kandidaat stellen bij het bestuur om op de ledenvergadering van 2019 mee te doen aan de verkiezingen.

    • Benoeming van 2 leden voor commissie van toezicht. Toelichting: Hoewel we maar een kleine vereniging zijn met een zeer beperkte financiële huishouding, moeten we volgens de statuten eigenlijk jaarlijks twee (niet-bestuurs)leden vragen om op de volgende ledenvergadering verslag uit te brengen van hun bevindingen bij de controle van “de boeken”. Wie biedt zich daarvoor aan?

    • Activiteiten / wensen van de leden. WhatsApp-groep activeren?

    • Agendering van 4 klusochtenden.
      Welke 4 data hebben de leden in gedachten voor de klusochtenden – wie geeft een voorzet?

  8. Wat verder ter tafel komt.

  9. Rondvraag.

  10. Sluiting.

 

 

Zaterdag 21 oktober: Nieuwe kans om onkruid en slakken te ruimen

Op zaterdag 21 oktober gaan we opnieuw proberen samen zo veel mogelijk gras, onkruid, opschietende boompjes en slakken van de tuin weg te halen.

Daarbij focussen we op:
- het gras op de tussenpaadjes,
- het onkruidvrij maken van de ongebruikte tuinen,
- het onkruid rond de appelboompjes en fruitstruiken in de collectieve delen,
- en het uittrekken van de talloze opschietende esdoorns.

Laatste klusochtend dit jaar: zaterdag 21 oktober, weer vanaf 10.00 uur, met koffie en lunch.

Graag tot ziens zaterdag de 21e.

(Handig als je je eigen grasschaar meeneemt!)

Gras en slakken ruimen op zaterdag 16 september

Terwijl velen hopelijk een fijne vakantie hadden is het gras op de tuin hoog opgeschoten. Slakken vinden daar een schuilplaats in. En blijken zich nu te vermeerderen. Alle reden dus om het onkruid en gras op te ruimen, en meteen zo veel mogelijk slakken te vangen.

Waarschijnlijk kunnen we daarmee een deel van de overlast van slakken volgend jaar voorkomen. Of in ieder geval verminderen.

Voor deze belangrijke klus zijn er vele handen nodig. Hopelijk komen vele tuinders helpen ... 

We beginnen om pakweg 10.00 uur, en gaan met pauzes tussendoor tot 12.30 uur aan de slag. Daarna volgt weer een gezellige lunch samen.

Graag tot ziens zaterdag de 16e.

Een goede opkomst, mooi resultaat en lekker weer op de klusdag

De dekzeilen zijn weer gefatsoeneerd, de paden vrijwel vrij van onkruid: een mooi resultaat van de klusdag van zaterdag 11 maart. Bovenal weer gezellig samen aan het werk geweest en een heerlijke lunch genoten, in een prima sfeer. 
Voor degenen die er niet bij waren ligt er nog een klus: de dorre bladeren op het eerste stuk bij de ingang bij elkaar harken en op de composthoop gooien. 


 

 

Algemene ledenvergadering
Op donderdag 13 april hebben we een algemene ledenvergadering. Zoals gewoonlijk in de Open Hof aan de Herschelstraat, vanaf 19.30 uur.
Een tijdje later is de volgende klusdag: zaterdag 17 juni, vanaf 10.00 uur.

Wat een gezellig drukke klusdag!

Uitstekend weer, een geweldige opkomst en een bijzonder hartelijke sfeer: wat een leuke klusdag afgelopen zaterdag, 17 september!
Na de koffie er even allemaal hard tegenaan, weer koffie, weer aan de schoonmaak en vervolgens een uitermate goed verzorgde lunch.

De tuin ziet er nu veel beter uit en alle 23 tuinders hebben er zichtbaar van genoten. Dat blijkt ook wel duidelijk uit de foto's die nu in het album staan.
Namens het bestuur allemaal hartelijk dank voor deze bijzonder geslaagde dag.

Tuinen beschikbaar!

Van harte welkom bij De Rijke Sterrentuin.

Op dit moment zijn er weer tuintjes beschikbaar voor alle Sterrenburgers en Dubbeldammers die hun eigen groenten, fruit en bloemen willen kweken op een stukje grond dicht bij huis.
Kijk eens rond op de website en schrijf u in.
 

Eerst kennismaken? Schrijf dan naar het bestuur  voor een afspraak op het tuincomplex.

Lees verder
Wat een enthousiasme op de klusdag 12 maart

Zoveel enthousiasme en wat een mooi weer op de klusdag van zaterdag 12 maart! Vroeg in de morgen was het nog best fris, maar met het opkomen van de zon steeg ook het enthousiasme bij de vele deelnemers. Dankzij de medewerking van onze buurman daags tevoren kon het zand voor het tegelpad op ons eigen terrein gestort worden. Zo konden we starten met de laatste grote klus: het uitgraven van het pad bij het hek, het storten van zand en het leggen van de tegels.

 

Die klus is voor meer dan de helft geklaard. Nu nog kijken of we nieuwe tegels kunnen bemachtigen en dan kunnen we het zware werk één van de volgende keren afronden.

Ondertussen is een strook bij de sloot bedekt met onkruidwerend doek; datzelfde gebeurde bij de leegstaande tuinen. Met koffie tusendoor en een smakelijke lunch bij afloop zijn we toch weer een heel eind opgeschoten bij het inrichten van ons moestuincomplex. Daarvoor dank aan alle deelnemers!

 

Gezelligheid troef op nieuwjaarsborrel

Vele aanwezigen hebben de nieuwjaarsborrel van 14 januari als uitermate gezellig ervaren. Voor het bestuur waren de aangedragen ideeën ook erg nuttig. Daarbij ging het vooral om het organiseren van wat meer samenhang, zodat de tuinders elkaar wat vaker kunnen ontmoeten bij een praatje op de tuin, of bij een activiteit.

Op de ledenvergadering donderdag 21 april wil het bestuur met voorstellen komen waarin we de ideeën verder uitwerken.

 

 

Terugblik op de klusdag van 26 september

Een geslaagde klusdag met goed weer, met als nieuw element de zeer gewaardeerde gezelligheid en de hapjes en drankjes. Prima geregeld allemaal. Maar ook: weer vrijwel dezelfde groep van ca. 15 tuinders die meestal komen. En pakweg 40 tuinders die zelden of nooit actief deelnemen aan de klusdagen.

Het bestuur vindt dat dit anders moet, maar hoe? Net als bij andere verenigingen boetes invoeren? Met als nadeel de rompslomp en het idee van afkopen van datgene waarvoor je met elkaar een vereniging hebt. Of het lidmaatschap opzeggen bij de leden die niet het minimum aantal keren komen opdagen?

Betrokkenheid

Het bestuur wil graag de meningen en suggesties van de leden horen, allereerst bij de nieuwjaarsborrel op 14 januari. Bij die gelegenheid wil het bestuur ook het idee bespreken om commissies te vormen, o.a. voor het toezicht op de tuinen, voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen, voor het organiseren van de klusdagen en voor bijv. het opzetten van eigen evenementen. De commissieleden fungeren daarbij als spil tussen bestuur en leden.

 

Lees verder
Volop gezelligheid tijdens het klussen

Prachtig weer, niet te warm, de hele dag droog. En volop gezelligheid bij het klussen op zaterdag 26 september. Alleen jammer dat er ook nu weer slechts een klein deel van de leden is komen opdagen. Dat is nogal ontmoedigend voor degenen die zich wel inzetten.

Vooral Trudie had zich in de voorbereidende fase erg ingespannen: in de pauzes tijdens het klussen was er koffie met koek, keuze uit twee heerlijke soepen (van eigen tuin!) en nog tal van andere lekkere hapjes. Of beter: tussen de hapjes door is er ook hard gewerkt. Bij de schuur is een nieuw tegelplateau gelegd, op een groot deel van de paden is het onkruid tussen de tegels verwijderd en een ander ploegje heeft de fruitstruikjes bij de sloot bevrijd van onkruid.

Met meer mensen had er natuurlijk nog meer kunnen gebeuren. Wellicht grijpen de wegblijvers hun kans om nog meer onkruid tussen de tegels te wieden.

In het fotoalbum staan nog meer plaatjes.

 

Onkruid weg en fruitstruiken geplant

Nadat het Buurt Service Team op vrijdag 12 juni vrijwel al het onkruid op de tuin had weggemaaid, was het tijd om de fruitstruiken langs de slootkant te planten.
Ondanks de warmte ging Ben van het BST er als een speer door heen en werd het maaisel meteen weggeharkt.

De dag daarna zijn 30 fruitstruikjes van uiteenlopende soort op de strook langs de sloot geplant, zodat de buren een vriendelijker uitzicht zullen hebben op ons tuincomplex.


 

Kort daarop kwamen enkele tuinders de zandvlakte bij de schuur omspitten om die bij een volgende gelegenheid te betegelen.

In het fotoalbum staan nog wat foto's.

Drainage aangelegd

Op vrijdag 27 februari zijn de geulen gegraven voor de drainagebuizen en zijn die buizen gelegd. De dag daarop konden de tuinders het karwei afmaken door de geulen vol te storten met zand. De opkomst op die klusdag viel tegen; nu kwam weer de vaste kern opdagen.
Foto´s van de klusdag zijn te vinden in het
fotoalbum.

Lekker samen klussen

Wat een mooi weer en wat veel tuinders op de klusdag van 1 november! We telden er 35!
Het resultaat is er dan ook naar: omgespitte tuintjes, vrijwel alle onkruid van de paden en terrassen, een prachtig resultaat.

Lees verder
Extra klusdag op vrijdag 7 november

Voor degenen die op zaterdag 1 november verhinderd zijn, is er een extra klusdag op vrijdag 7 november, weer van 10.00 tot uiterlijk 15.00 uur.
In de
nieuwsbrief van 24 oktober staat het programma voor beide dagen; daarin gaat het vooral om het weghalen van het onkruid op de paden, terrassen en ongebruikte (adoptie-)tuinen.
 

Klussendag op zaterdag 1 november

Hierbij de oproep aan alle tuinders om op zaterdag 1 november mee te helpen aan het fatsoeneren en winterklaar maken van ons tuincomplex. Dan gaan we van 10.00 tot 15.00 uur met z'n allen het onkruid op de terrassen en paden weghalen, de composthopen verzorgen, gereedschap repareren en de rommel her en der opruimen.

Een andere klus is het omspitten van de niet gebruikte of verwaarloosde adoptietuinen langs het hek en langs de sloot.

Het bestuur rekent op de medewerking van veel tuinders, dus niet alleen op de 12 tot 15 die vrijwel altijd komen helpen.

Tomatenrot op de tuin

Helaas, door regen en niet te warm weer heeft de tomatenschimmel opnieuw kunnen toeslaan, net als vorig jaar.
Het gevolg is dat op vrijwel alle tuinen de tomatenplanten aangetast zijn en al gauw zullen veranderen in engzwarte dode stengels. 

Daar is niets tegen te doen.
Het is daarom zaak om alle planten en neergevallen tomaten nu snel te verwijderen en ze in een plastic zak mee naar huis te nemen voor de eigen groene container.

De planten horen beslist niet op de composthoop van onze moestuin, ook niet op de hoop van onkruid, want dan verbreidt de schimmel zich verder.
 

De schimmel zit voor minstens drie jaar in de grond. Het lijkt dan ook niet verstandig om volgend seizoen opnieuw tomaten te kweken.
Op de website www.moestuintips.nl kun je meer informatie over de tomatenschimmel vinden.

De bijgaande foto's zijn gisteren op onze tuin gemaakt.

Klussendag 14 juni: een prachtig resultaat

Een heel ander gezicht: het onkruid langs de sloot en langs het hek is weg, de meeste tuinpaden zijn weer toegankelijk; een prachtig resultaat van de klussendag.

Hamid ging onvermoeibaar door met de bosmaaier van het BST en de andere tuinders lieten zich niet onbetuigd. Zo knapte het tuincomplex zienderogen op.
Meer foto's van de klussendag in het fotoalbum








Wisselteelt tegen ziekten en gebreken

Om de groei van de planten te bevorderen en om ziekten tegen te gaan is het aan te raden om dit jaar niet op dezelfde plekken dezelfde groenten neer te zetten als vorig jaar. Zet aardappelen en tomaten zeker niet op dezelfde plaats als waar zij nu groeiden. Zet dit jaar bladgroenten op de plek waar vorig seizoen bonen de grond met stikstof verrijkt hebben.

Bij de vereniging De Vrije Tuinder hebben ze een schema opgesteld voor de aanbevolen wisselteelt. Daarbij gaat het om vijf groepen, die elk jaar van plaats wisselen. Bladgroenten kun je als zesde groep indelen, hoewel deze niet zo kritisch zijn.

Op de volgende pagina staat het schema. 

Lees verder
Goede combinaties

Bij de cursus aan het begin van het vorig tuinseizoen werd er al even op gewezen dat er goede en slechte combinaties van planten zijn. Aardappelen en tomaten verdragen elkaar slecht, en zijn vatbaar voor dezelfde schimmels. Erwten doen het goed naast kool, maar gedijen niet zo best naast knoflook of naast aardappelen.

Daar kun je dit jaar ook rekening mee houden als je een nieuw schema voor je wisselteelt maakt.

Op de volgenda pagina een schema van goede en slechte combinaties.

Lees verder
Lekker klussen met droog en zonnig weer


Droog, niet te warm, later zelfs een lekker zonnetje: heerlijk weer om te klussen op de tuin.
En dat gebeurde dan ook door een groep enthousiaste tuinders.
Het resultaat mag er zijn: een forse uitbreiding van het terras bij de schuur, het pad langs de adoptietuinen bij het hek is uitgezet en afgegraven, de tuinen zijn opnieuw opgemeten, woekerende pompoenen zijn teruggelegd en waar nog nodig zijn de schimmelende tomatenplanten weggehaald. Bovendien hebben we nu een echt mededelingenbord in de schuur.


De bovenste foto is van Erwin Vrolijk; meer foto's staan in het fotoalbum op deze website.
 

Zaterdag 12 oktober klussendag: 10.00 - 15.00 uur

Er is nog een en ander te doen op de tuin. Daarvoor organiseren we op zaterdag 12 oktober een klussendag. Van alle tuinders verwachten we daarbij hulp, vanaf 10.00 uur tot pakweg 15.00 uur.

Het gaat bij het klussen om het inrichten van een plek voor de compostering van de berg onkruid en ander organisch materiaal, om het leggen van tegels, het inrichten, schilderen en schoonmaken van de schuur, het opnieuw opmeten van de tuintjes en het uitzetten van de paden er om heen.

Foto's van de Burendag

In het fotoalbum staan nu foto's van de burendag van 21 september; mooi weer, niet echt druk, wel erg gezellig. En, met enkele nieuwe leden als resultaat. Foto's van onder meer Trudie van Wattum.

Volop groen, én fleurig

Volop groen, met een overmaat aan courgettes, pompoenen en augurken. In allerlei soorten, in allerlei kleuren, in allerlei formaten.
De tomaten beginnen te kleuren, net als de aubergines. De witte kolen zijn vrijwel gerooid, de spruitkool komt op gang. Heel opvallend zijn ook de bloemen, vooral aan de slootkant. In de tuin schieten de zonnebloemen wel erg hoog op, de paden slibben dicht .. 

 





Paarden in de wei

Vandaag heeft onze buurman voor het eerst zijn twee paarden in de wei naast ons tuincomplex los laten lopen. Het zijn Bonny en Romy, twee Haflingers - paarden die veel in Oostenrijk gehouden worden.

Wie maakt er een mooie foto van dit tweetal?

Eindelijk mooi weer

Het mooie weer komt er aan, enkele weken later dan normaal, net als de nieuwe haring. Maar dat is een ander verhaal.

Nu wordt het echt tijd voor de laatste zaaisels, nogal wat groenten en bloemen hebben minimaal 18 graden nodig om te ontkiemen. En vocht natuurlijk. Mei was dan wel een koude maand, maar ook een maand zonder veel regen. Met als gevolg dat de jonge plantjes met onontwikkelde wortels snakken naar water.

Intussen zijn ook de adoptietuintjes aan de slootkant ingedeeld, de meeste zijn zelfs al geschoffeld. Zo zijn ook al een paar adoptietuintjes bij het hek in gebruik genomen. Het tuinschema is daarop aangepast.

 

Laatste hoop zand is binnen!



Alle lof voor de kleine groep tuinders die de laatste grote hoop zand binnenhaalde. Het ging er na tien keer laden en lossen wel om spannen; nog drie, of nog vier ladingen? Pakken we die nog mee? Het enthousiasme bleek te groot om de laatste rest te laten liggen. Een geweldige prestatie!

Gezellige drukte op de tuin

Afgelopen zaterdag heerste er een gezellige drukte op de tuin. Door ziekte kon het Buurtserviceteam niet helpen met het kruien van de laatste hoop zand; menig tuinder is daarom aan de slag gegaan op het eigen stukje grond.
Zaterdag 20 april komt het BST wel, en daarom een oproep aan alle tuinders om die dag te helpen met het zandtransport - hopelijk komen dan ook de leden die nog niet eerder hebben meegeholpen met het zand en de tegels.


De woensdag er na, dus op 24 april, hebben we een algemene ledenvergadering, `s avonds om half acht. Daarvoor krijgen de tuinders nog een uitnodiging met de precieze gegevens, waaronder de locatie en de agenda. In ieder geval staat op die agenda de gebruikersovereenkomst met de gemeente en ons concept-reglement.

De laatste hoop zand

Zaterdag 13 april halen we de laatste hoop zand binnen, hopelijk met een groot aantal leden. Het BuurtServiceTeam is gelukkig weer van de partij zodat we voortvarend aan de slag kunnen.

Langzaamaan krijgen we ook lekker weer, tijd om te zaaien. Daarvoor moet het wel minstens 15 - 17 graden zijn, en moet de grond fijn verbrokkeld en vochtig zijn. Wie bonen wil zaaien, kan het beste de lage soorten nemen; in ieder geval niet hoger dan 1 meter, en dan goed letten op mogelijke schaduw bij de buren.
 

Cursusmap downloaden

Voor de cursus biologisch tuinieren begin dit jaar is door Centrum Weizigt een cursusmap samengesteld. Deze is nu hier te downloaden. In de cursus gaat het vooral over het combineren van verschillende gewassen, over wisselteelt en over het voorkomen en bestrijden van ziekten en plagen. Voor de keuze van de verschilende soorten gewassen is vooral de website www.moestuintips.nl aan te bevelen. En kijk voor andere bronnen in de rubriek Links.

Wat een grootse opening!


Zaterdag 23 maart. Een drukte van jewelste, hartverwarmend - en wat een plezier, ondanks de ijskoude wind!

Vele tuinders, talloze bezoekers, tientallen kinderen van basisschool De Keerkring, en maar liefst twee wethouders .. het kan niet op.
De Rijke Sterrentuin is open!

Een enkeling is al voorzichtig begonnen, met bessenstruiken, die kunnen een stootje hebben. Voor al het andere spul is het nog te vroeg, en te koud.

Een nieuwe lente, een nieuwe tuin. Een Rijke Sterrentuin!

Met dank aan onze gastfotografen Rien en Wim. Veel meer foto's zijn te vinden in het fotoalbum.
Nu zijn er ook foto's van Jeroen Niemeijer te zien.

Opnieuw aan de slag

Zaterdag 16 maart kunnen we aan de slag; nu maar even geen tegels en zand kruien, maar bij de tuintjes zelf bezig zijn. De eerste strook moet vanaf het verharde pad een stukje verlegd worden voor de afwatering; dat betekent dat de andere twee stroken ook zo'n zelfde stukje moeten opschuiven. Wel weer even een nieuwe klus, maar met een groot aantal enthousiastelingen is dat sneller gebeurd dan je zou denken.
Daarna kunnen we de tuintjes echt indelen, de tussenpaden vrijmaken en zo al een aardig beeld krijgen van het toekomstige tuinplezier.
Weer beginnen om circa 10.00 uur?

Ga d'r maar aan staan!

Een druilerige regen, modder alom. Maar toch, de berg tegels is aanzienlijk geslonken en er zijn ook weer drie ladingen zand verplaatst met behulp van het Buurt Service Team.
Volgende week verder, hopelijk kunnen we dan voorzichtig beginnen met het beleggen van het middelste pad en met het uitzetten en afscheiden van de tuintjes.
Die zijn overigens nog veel te nat om over te lopen, laat staan om te bewerken. Maar ook dat ligt in het verschiet.


Nog twee zaterdagen voor de opening: dringend hulp gewenst!

De tijd dringt, we hebben nog maar twee zaterdagen voor de opening op 23 maart. Tegen die tijd hoeft niet alles klaar te zijn, maar moeten we wel redelijk op orde zijn. Zaterdag 9 maart komt het Buurt Service Team ons weer helpen, nu met twee pickup-autootjes. Dus nogmeer zand laden en lossen, komt daar weer een hele groep tuinders mee helpen? Heel graag!

Basis template Stephan Fischer